Talán regisztráció

 

 

 

 

 

 

 

Regisztráció

Életmód(változás), étrend - szoptatás alatt 

 

Ha minden igaz, mire a szoptatás időszakához eljutsz, nagyjából egy éve (3 hónap felkészülés+9 hónap várandósság), de legalább 9 hónapja az egészséges táplálkozás irányelveit követed - így különösebb változtatást nem igényel majd életmódod.

 

Hasfájós lesz-e a baba attól, amit eszel?

A baba hasfájóssága alapvetően csak részben függ az anyuka étrendjétől.Az első pár hétben minden baba pocakja fáj, hiszen először kapnak olyan táplálékot, amit emészteni kell. Amíg ehhez a folyamathoz nincsenek hozzászokva, bizony a belecske mocorog és fáj, de legalábbis szokatlan és kellemetlen érzés lehet. Kisbabád pedig nem tudja még máshogyan elmondani, mit érez – hogy kicsit vagy nagyon kuruttyol a pocakja – csak sír, mert még ismeretlen az érzés számára. Idővel azonban, többnyire 2-3 hónap alatt megszokja.

Ez persze nem azt jelenti, hogy ehetsz mindent össze-vissza – ami kis mértékben nem jelenthet elvileg különösebb problémát, rendszeresen fogyasztva már bizonyos változások okozója lehet.

Van ugyanis olyan baba, aki minden apróságot megérez és van olyan is, aki mellett akár a töltött káposzta is tonna számra ehető, mégsem okoz semmilyen panaszt számára. Ezt mindenkinek ki kell saját babájára nézve tapasztalnia, de ha az iránylevek egyike a mértékletesség, máris sokat tettél azért, hogy minden rendben legyen.

Ha pedig már a kezdeti időszakban is oda tudsz figyelni arra, hogy babád dolgát megkönnyítsd és még csak véletlenül se legyen erősebb fájdalma a Te étrended miatt, mint amit a még ismeretlen bélmozgás jelent, akkor az alábbi alapelvek mentén állítsd össze menüdet:

(Fokozatosan persze, az első pár hónap után visszacsempészhetsz mindent egyenként, az egyébként is egészséges étrendedbeJ)

 

Alapelvek: 

Kiegyensúlyozott, friss zöldségekben, gyümölcsökben és omega-3 zsírsavat tartalmazó ételekben gazdag, fehérjéket is tartalmazó étrended legyen.

A fehérjéket elsősorban szárnyas és hal húsból, kemény sajtokból, túróból, tojásból, sovány joghurtokból és olajos magvakból álló étrenddel tudod megfelelő mennyiségben bevinni.

 

Miből mennyit szabad, ha szabad?

Kávé, kakaó, csokoládé

Mindben van élénkítő anyag, melyek 1%-a jut át az anyatejbe, így csak mértékkel fogyaszd, ha nem szeretnél ingerült, feszült babát.

Alkohol

25%-a (!!) átjut az anyatejbe, hányást vagy akár veszélyes aluszékonyságot okozva babádnak, az idegsejtekre gyakorolt hatásáról pedig ne is beszéljünk.

Bár sokan a sört, mint igazi „anyatejgyártó” italt jellemzik, egy időre felejtsd el az alkohol tartalmú verziót – nem az alkohol, hanem a maláta tartalom miatt van kedvező hatása, azt pedig a 0,0%-os típusban is benne van.

Vigyázz, a „Zéró” megnevezés sokszor csalóka, akár 0,5% alkoholtartalmat is takarhat!

Zsírok, szénhidrátok

Az anyai szervezet a várandósság alatt már elraktározott és nem a szoptatás előtt/alatt bevitt zsírokból jut energiához, hogy anyatejet gyártson, így több zsírt, szénhidrátot bevinni teljesen felesleges.

Szénhidrátok közül inkább a lassan felszívódókra fektesd a hangsúlyt – így babáddal is jót teszel, a Nálad kevésbé jelentkező éhségrohamokról nem is beszélve.

Tejtermékek

Ha babád nagyon hasfájós, érdemes kipróbálni, hogy pár napra elhagyod magát a tejet – okozhat ez is pocak problémát, ha a picúr nagyon érzékeny. Ha nem az, akkor a reggeli kávéhoz és műzlihez felhasznált tej mennyisége még beleférhet a napi étrendedbe.A többi fehérje, ha lehet, inkább növényi eredetű legyen, vagy húsfélékkel kerüljön bevitelre.

Eleinte óvatosan fogyasztható, majd fokozatosan visszavezethető ételek:

- karfiol

- karalábé

- kel

- kukorica

- káposzta

- brokkoli

- retek

- narancs

- paprika

- paradicsom

- borsó (ha nagyon zsenge, akkor ehető)

- csoki

- tej

- kávé

- kakaó

Ez a lista természetesen csak a legjellemzőbbeket tartalmazza, egyénileg mindenkinél más és más lehet a „mumus”. Anya- és babafüggő dolog ez, ami nagyságrendileg az első 3 hónapban lehet leginkább kényes - utána viszont, ahogyan a baba bélrendszere hozzászokik a különböző tápanyagokhoz, egyre kevésbé fog problémát okozni.

Ha mégis úgy érzed, babád sokkal hasfájósabb az átlagnál, vagy jóval többet bukik, mint azt kellene, érdemes lehet gasztroenterológussal egyeztetni a lehetőségekről – több dologra való érzékenység is állhat a hátterében. 

PARTNEREINK

 

 

Baba Direct

Kapcsolat