Alváshiány a baba születése után

Bár a gyermek születése örömteli esemény, sok szülő megdöbben, hogy mennyire kimerültnek érzi magát a szülés utáni hetekben, hónapokban. Az újszülött állandó figyelmet igényel – rendszeres, etetés, pelenkacsere, altatás. Újdonsült szülőként sokan minden rendelkezésre álló időt a baba igényeinek kielégítésére szentelnek, pedig fontos a saját igényekre is odafigyelni, különösen ha az alvásról van szó.

Az alvást kutató szakértők szerint egy átlagos felnőttnek hét-kilenc óra alvásra van szüksége minden nap. Ha rendszeresen csak pár órát alszunk éjszakánként, jelentős alváshiányt halmozunk fel, ami hosszútávon akár egészségkárosító hatással is bírhat. Egy szülő körülbelül 350 órányi alvást „veszít” a baba első évében, ezért a pihenés, a napközbeni alvás jelentősen felértékelődik. A kutatók szerint egy rövid, akár csak 20-45 percig tartó pihenés napközben rengeteget segít abban, hogy a nap további részében éberebbek, türelmesebbek és hatékonyabbak legyünk. Fontos ebben az időszakban a feladatokat megfelelően priorizálni. Ne próbáljuk meg magunkat mindenben utolérni miközben a baba végre alszik. A háztartási teendők helyett kapcsoljuk ki a telefonunkat és dőljünk le egy csendes, elsötétített szobában.

Fontos, hogy ha végre pihenünk, ne nézzük folyton az órát. Egyes alvásszakértők szerint, ha valaki pihenés közben is folyton azon gondolkozik, hogy mit nem csinált még meg, vagy hogy mennyi ideje van még aludni, az szorongáshoz és álmatlansághoz vezethet. A hatékony éjszakai alvás – akármilyen kevés is jut nekünk belőle – érdekében kerüljük az alkoholt, a nikotint és a túlzott koffeinbevitelt. A nikotin és a koffein stimuláló hatásúak, és bár az alkohol segíthet elaludni, valójában növeli az éberséget az éjszaka folyamán. Ha anyatejjel tápláljuk a babánkat, jó megoldás lehet, ha megpróbáljuk az éjszakai etetést oldalt fekve végezni, a tapasztalt édesanyák szerint ez sokkal kényelmesebb és pihentetőbb, különösen éjszaka. Ha tápszeres a babánk, akkor érdemes a cumisüveget szobahőmérsékletű vízzel és a tápszerrel együtt a babaágy mellé készíteni, így időt takaríthatunk meg magunknak a hajnali órákban. Szintén segíthet a pihenés szempontjából, ha a látogatók számát korlátozzuk az első néhány hét, vagy hónap során. Az állandó jövésmenés és a vendégek szórakoztatása szintén a drága pihenőidőnkből vesz el. Amennyiben a gyermeket nem egyedül neveljük, nem szabad elfelejteni, hogy van segítség.

Próbáljuk meg az éjszakai ébrenléteket váltásban végezni. Ha valaki kizárólag szopatja a babáját, akkor partnere segíthet abban, hogy a szopatásra odahozza a gyermeket, kicseréli a pelenkáját, majd elaltatja. Amennyiben a fokozott alváshiánnyal nem foglalkozunk megfelelően, annak súlyos következményei lehetnek. Az alvási rendellenességek kutatásával foglalkozók egy csoportja megállapította, hogy a csecsemők enyhe, vagy súlyosabb bántalmazása nagyobb valószínűséggel fordul elő a kóros alváshiányban szenvedő szülők esetében, akik sokkal türelmetlenebbek és ingerültebbek. Az is bizonyított tény, hogy évente több ezren veszítik életüket fáradtsággal kapcsolatos járműbalesetek miatt. Az alváshiány továbbá hozzájárulhat a szülés utáni depresszió kialakulásához, ha ennek tüneteit észleli, mindenképp forduljon szakemberhez.

Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szóló szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére.