Ma már a csapból is folyik a sok beszélgetés az érzelmi intelligenciáról, azaz az EQ-ról.

Pontosan mi is az EQ? Egyáltalán miért kell, és kinek kell? Mi a különbség az IQ és EQ között? A gyereknél szükséges-e, kell-e fejleszteni az EQ-t? Hiszen a szomszéd anyuka sem viszi EQ-fejlesztésre a gyereket!

Tegyük akkor kicsit helyre ezeket a dolgokat, de csak röviden és tömören. ( Ha elengedném magam, akkor 50 oldalt is tudnék róla írni egy levegővétellel. ☺)

Az IQ, azaz értelmi intelligencia, amelynek a mérőszáma azt mutatja, hogy adott pillanatban az egyén a kortársaihoz képest milyen értelmi képességekkel rendelkezik. A mérőszám emelése, az egyén fejlesztése különböző (főként logikai) feladatokkal érhető el. A legmagasabb  pontszám a mért személy esetén maximalizálható, (mai kutatások alapján) véges, és beleszólnak az örökölt képességek is.

Az IQ-ról röviden.

Mai iskolai rendszerünk – jelentős mértékben – erre épül, tehát ha a kérdés az lenne, hogy a gyereknek szükséges, fontos-e, hogy legyen IQ-ja, egyetlen szülő sem habozna rávágni, hogy igen, hiszen az iskolai jegyeit ez alapján  kapja, eszerint értékelik, és ezek alapján fog felvételt nyerni a továbbtanulás során. Remek. Erről sokat hallottunk és olvastunk, sőt van rá kismillió teszt. Amennyiben továbbtanul majd,  mégis miért kellene neki az EQ, teheti fel magának a kérdést minden szülő.

Tegyünk némi kitérőt az EQ szükségességének magyarázata előtt.

Találkoztál már olyan személlyel életedben csak egyszer is, akinek volt egy, kettő, három diplomája, de  finoman fogalmazva sem volt kellemes a társasága?

Na és olyan emberrel, akinek nem volt diplomája, de mindig kedves és előzékeny volt? Egy eladó a közeli közértből, a postás vagy a buszvezető, a kedvenc játszótereteken egy anyuka. Amikor meglátod, önkéntelenül is mosoly ül ki az arcodra, mert öröm vele  beszélgetni csak pár szót is.

Felteszem, hogy a fent említett két esetre van saját tapasztalatodból néhány példád, biztosan eszedbe is jutott legalább egy.  Akkor hát hogy is van ez? Elárulom: erre a magyarázatot az EQ adja meg.

Az EQ- ról (most csak röviden):

EQ =  (Emotional Quotient) azaz az érzelmi intelligencia, erre sajnos nem épít az iskola. Mindenki 0 értékkel születik a földre, mérőszámának a végessége nem kódolt az örökítés során. Ennek a fejlesztése logikai feladatokkal, magyarázattal nem segíthető elő. Továbbtanulási szándéknál (Magyarországon még sok helyen) nem veszik figyelembe. (Nemzetközi szinten más a tendencia.)

Na jó, de akkor mi a kutya fülének kell ez nekünk?

Röviden megválaszolva azért, mert ettől függ, hogy a csemeténk boldog lesz-e az életben vagy boldogtalan,  milyen munkahelyet talál,  és milyen lesz a szerelmi élete, sőt,  felnőttként  ez befolyásolja a hozzánk való viszonyát is.

Nézzük részletesebben kicsit a példákat, csak annyira, ami éppen belefér mondjuk, egy kávészünetbe. ☺

Amikor találkozunk egy kedves, előzékeny, érző lelkű emberrel, aki kedvesen, figyelmesen meghallgat. Amikor látunk egy anyukát, aki a nehéz helyzeteket jól kezeli, amikor látunk egy gyereket, aki a konfliktus kellős közepén nem verekedéssel akarja megoldani a problémáját, akkor tudhatjuk, hogy annak a személynek magas lehet az EQ-ja.

Az EQ felel azért, hogy kitartóak legyünk,  hogy a nehézségektől ne essünk kétségbe (vagy ha igen, akkor gyorsan  megoldást találjunk). Az EQ segít minket akkor is, amikor vitánk van valakivel, de nem kerüljük, nem hárítunk és nem is dühöngünk, hanem érett, felelős személyként oldjuk meg a kérdést. Az EQ játszik szerepet abban is, hogyan tudunk kötődni másokhoz, az empatikus képességeinket is befolyásolja.   Az EQ a  tinédzser korban is segíti   a rossz befolyások, hatások kikerülését.

 Egy kis tudomány:

Ma már kutatási eredmények igazolják, hogy amikor stressz helyzetbe kerülünk (ide értendő egy vita, egy baleset, egy kudarc, egy veszteség, stb.) az EQ-val válaszolunk rá. (Ismert példa: szólsz a gyereknek, hogy ne csapkodja az ajtót, már ezerszer elmondtad, kérted.  Az EQ-ját nem tudod így befolyásolni, nem tudsz észérvekkel hatni rá. Az EQ aránya számokban kifejezve az IQ-hoz (amit fejlesztünk az iskolákban): az  IQ 16 mm-e  aránylik az EQ 17 km-éhez.

Nem kell matematikai zseninek lenni hozzá, hogy rájöjjünk,  bizony fejleszteni kell az EQ-t, minél hamarabb és minél gyorsabban.

Kövess bennünket, mert következő cikkünkben már a fejlesztéssel foglalkozunk!

Mesésen szép napot kívánunk!

Szerző: Balajti Mariann – babyhavior.hu