Az ősz kezdete nem csak a nyár végét jelenti, hanem az új tanév kezdetét is. Akinek nincsen gyermeke, az is megérzi, hogy itt újabb év kezdődött: többen utaznak a tömegközlekedésen, nagyobb lesz az autós forgalom és az utcákon is többen sietnek a dolgukra. Ha pedig iskola vagy óvoda van a közelben, ez mind hatványozottan igaz. De mit tehetünk annak érdekében, hogy már az elején elcsípjük a rendetlenséget? Nézzük meg, hogy ebben az időszakban hol képes a leginkább megjelenni a kupi és mit lehet tenni ennek megakadályozására!

  • Közös naptár

Ez elsősorban a szülőknek jelent segítséget. Jó ötlet kirakni egy mindenki által látható helyre egy családi naptárat, ahová mindenki beírhatja a programjait. Ez segíti a szervezést is, hogy mikor kit hová kell vinni, illetve segíti a másnapra/ jövő hétre való felkészülést is, hiszen egyértelműen kiolvasható belőle az is, ha 1-1 programhoz be kell szerezni valamit, illetve hogy mit kell összepakolni (pl. úszáshoz fürdőnadrág, papucs, törülköző, stb.) 

  • Mindennek legyen állandó helye

Sokat segít, ha kijelölitek, hogy mit hová is kell tenni a fenti csoportosítás után. Mind a gyerekeknek, mind a szülőknek segítség, ha fix helye van a dolgoknak. Például kijelölni az előszobában egy dobozt vagy kosarat, amibe a gyerekek beletehetik a szülőknek szánt dolgokat, legyen ez egy aláírandó vagy az oviban készített rajz. Hasznos lehet továbbá, ha az otthon elvégzendő házi feladat írására is kijelöltök egy fix helyet. Ha ez a gyerekszobában az íróasztal, az is jó, de ha ez a konyhaasztal egyik sarka, az is rendben van. Ha ez mondjuk a konyhaasztal, akkor érdemes lehet ott tartani egy dobozt a szükséges ceruzákkal, vonalzókkal, stb. Így ha a házi feladat elkészült, a füzet mehet is vissza a táskába, a ceruzák pedig a dobozba. Ezzel a módszerrel nem kell hétvégén 5 különböző helyről összevadászni a színezéshez, házi feladathoz szükséges eszközöket, hiszen mindent megtaláltok a neki dedikált helyen.

  • Iskolai könyvek, füzetek és egyéb hazahordott papírok

A leginkább úgy akadályozhatjuk meg, ha minden a lakásba bekerülő holmit azonnal, gyorsan átnézünk és szelektálunk. Szemét a szemétbe, aláírandó a szülőkhöz, házi feladat az íróasztalra, stb. Így elkerülhető, hogy ismeretlen, nagy mérető papírkupacok jelenjenek meg itt és ott.

  • Átlátható pakolás és rendszerezés

Szorosan kapcsolódik az előző két ponthoz, hogy mindent úgy kategorizáljunk, úgy jelöljük ki a helyét, hogy az mindenki számára érthető legyen. Ebben segíthet, hogy címkéket (vagy kisebbeknek rajzokat) használunk, amivel jelöljük, hogy mit hová kell tenni. Az előszobában nekünk van egy dobozunk, amibe az éppen használt sapkákat, kesztyűket tartjuk. Ezt jelölhetjük felirattal is, de akár tehetünk rá egy kis sapkát is, így a legkisebbek is könnyen megtanulják, hogy mit hová kell tenni. Ezt a rendszert alkalmazhatjuk a lakás akár összes helyiségében is! (játékokat kategóriák szerint pakoljuk, az egyes kategóriák tárolóján kis kép arról, amit abba kell pakolni.

  • Minél több mindent csináljon az, akit érint

Hosszútávon mindenkinek hasznára válik, ha az egyes feladatokat/ folyamatokat azok végzik, akiket érint. Jó, ha a gyerek pakolja össze a saját edzésére az edzőcuccot vagy ha a lakásba kerülő papírok szelektálását ő végzi. Nyilván minél kisebb, annál több segítségre van szüksége, de idővel a gyerekek is önállóbbá válnak és egyre nagyobb felelősséget vállalnak majd a saját holmijuk összepakolásáért és rendben tartásáért.

Remélem, hogy ezzel a pár, egyszerű tanáccsal könnyebb lesz belerázódni az új tanévbe és ezek alkalmazásával a hétvégék már nem a végeláthatatlan rendrakásról, keresésről és takarításról szólnak majd.

További praktikus tippekért látogass el a honlapomra! www.homeflow.life

Ha személyre szabott segítségre van szükséged, akkor keress bátran! info@homeflow.life

Írta: Abay-Nemes Zsuzsi – otthonrendszerező