Szaranya

Mikor kerülhet erre sor intézményváltásra?

Intézményen kívüli tényezők miatt:

  1. Az intézmény bezár:

Ebben az esetben sajnos nekünk, mint szülőnek nem sok ráhatásunk van arra, hogy az intézményváltás megtörténik vagy nem. Ebben az esetben legfőbb feladatunk, hogy a gyermeket támogassuk abban, hogy a váltás minél gördülékenyebben mehessen végbe.

  1. Ha új helyre költözik a család/ vagy egy része:
  • Intézményváltás akkor is bekövetkezhet, ha a család vagy egy része valamilyen okból költözni kényszerül. Ha a költözés örömteli, vart esemény, akkor könnyebb dolgunk van. Ebben az esetben gyermekünk új reményekkel vág bele az úton következő új kalandba. Figyeljünk rá, hogy megfelelőképp tudjon elbúcsúzni a számára fontos személyektől. Támogassuk a tervezgetéseit, amik arra vonatkoznak, hogy előző intézménye fontos személyeivel hogy tart majd kapcsolatot a későbbiekben.
  • Nehezebb dolgunk akkor van, ha gyermek számára a váltás nem kívánt helyzet. Ekkor fontos, hogy különös figyelmet fordítsunk arra, hogy pozitív jövőképet alakítsunk ki benne, várakozást, reményeket az új hely megismerésével kapcsolatban.
  • Ha az intézményváltásra azért kerül sor, mert a szülők válás mellett döntenek és a gyermek emiatt elhagyja az eddig megszokott környezetét (akár lakóhelyét, akár intézményét és barátait), kiemelten lényeges, hogy figyeljünk arra, biztonságban érezhesse magát az új helyzetben. Beszélgessünk vele minél többet és részletesebben az új életéről, annak helyéről, szereplőiről, működéséről. Engedjünk teret a kérdéseinek, és válaszoljunk neki a tőlünk telhető legnagyobb empatikus őszinteséggel.

Intézményi tényezők miatt:

1. A szülőnek nem tetszik az oktatás minősége

Előfordul, hogy a szülők intézmény választáskor más reményekkel küldik gyermeküket óvodába vagy iskolába, középiskolába, mint amivel később a mindennapokban szembesülnek. Amennyiben szélsőségesen erősnek vagy gyengének ítélik meg gyermekük számára az intézmény nyújtotta oktatás minőségét, előfordul, hogy azt a döntést hozzák, hogy gyermekük számára megfelelőbb intézményt keresnek. Ahogyan a fentiekben is, ebben az esetben is figyelnünk kell arra, hogy gyermekünk felé hogyan és mit kommunikálunk. Tartsuk szem előtt, és mindenképp közvetítsük feléjük, hogy a váltás az ő boldogságuk, kiegyensúlyozott életük szolgálatában történik.

2. A gyermek valamilyen okból nem tud beilleszkedni:

Amennyiben azt látjuk, hogy más helyzetben könnyedén beilleszkedő, könnyen kapcsolatot teremtő gyermekünket a társai valamiért nem fogadják el, esetleg alul vagy felül teljesít, érdemes először pedagógus, illetve az intézmény kirendelt pszichológusának segítségét kérni abban, hogy a gyermek megtalálja magát a közösségben. Amennyiben minden próbálkozásunk kudarcba fullad, azt tapasztaljuk, hogy a gyermeket közössége peremre szorítja vagy akár ki is löki, az intézményváltás indokolt lehet. Ebben az esetben gyermekünk önértékelése vélhetően erősen sérül, érdemes szakember segítségét kérni a helyreállításban.

3. Feloldhatatlan konfliktus vagy össze nem illés alakul ki a gyermek és pedagógusa között

Megeshet, hogy valamilyen okból személyes konfliktus vagy csak össze nem illés alakul ki a gyermek és pedagógusa között. Mivel a gyermek a napja jelentős részét tölti a pedagógussal-akit támaszának kellene tekintenie, így jogosan kell mérlegelnünk szülőként, hogy gyermekünk mentális egészségét szolgálhatja-e az intézményváltás. Amennyiben a gyermek is beszámol arról, hogy nyilvános megszégyenítést, negatív megkülönböztetést él meg, érdemes felkeresnünk a pedagógust és tisztáznunk vele a helyzetet. Fontos, hogy szülőként próbáljunk konstruktívan állni a kialakult helyzethez. Amennyiben az egyeztetés nem jól alakul vagy ezt követően lényegi változást nem tapasztalunk (esetleg kimondottan romlik gyermekünk lelki egészsége), érdemes olyan intézményt keresnünk gyermekünknek, ahol a későbbiekben biztonságban és szeretve érzi magát.

4. A gyermek olyan helyzetbe kerül, amikor a saját szorongása eluralkodik rajta

Amennyiben gyermekünknél a beszokási időszak hosszan elnyúlik, vagy megszűnni nem akaró nehézséget jelent annak ellenére, hogy nincs konfliktus helyzete az intézményben, a közösség befogadta, de ő mégis szinte szüntelenül levert bánatos vagy testi tüneteket is produkál (fejfájás, hasfájás, hányinger, rossz közérzet), az intézményváltásról való döntés előtt mindenképp keressünk fel gyermek pszichológust! Ilyen esetben vélhetően gyermek szorongásának forrása nem maga az intézmény, így váltással valószínűleg nem érhetjük el a kívánt életminőség javulást gyermekünk életében!

5. Ha a gyermek zaklatás áldozatává válik

Az UNESCO felmérései szerint minden harmadik diákot zaklatnak társai verbálisan vagy tettlegesen.

Az iskolai erőszaknak jelentős hatása van a mentális egészségre, az iskolai eredményekre és általában az életminőségre. Az áldozatok gyakran kívülállónak érzik magukat, gyakrabban maradnak ki az iskolából és a középiskola végeztével gyakrabban lépnek ki az oktatási rendszerből.

Most nézzük, mit tehetünk szülőként gyermekünkért:

  1. Beszélgessünk a gyermekünkkel arról, mit jelent a barátság és mit a zaklatás. – Gyakran a zaklatót barátnak gondolják sajnos az áldozatok…
  2. Beszéljük meg, mi fér bele egy normális vitába és mi feszíti túl a határokat!
  3. Figyeljük az online felületeit is!
  4. Lépjünk, ha kell: helyzethez mérten higgadtan, tényekre támaszkodva jelezzük az iskola felé a kialakult helyzetet. Biztosítsunk gyermek számára érzelmileg biztos, támogató hátteret! Támogassuk abban, hogy felszerelkezhessen a megfelelő önvédelmi technikákkal, segítsük önértékelése növekedését (kérj segítséget szakembertől)!

-Az iskola szakember bevonásával, megfelelő csoportfoglalkozások segítségével kísérletet tehet a helyzet feloldására. Ez a gyerekek motivációjától függően lehet sikeres vagy sikertelen is sajnos.

DE HA ÚGY LÁTOD A HELYZET TARTÓSAN FENNÁLL ÉS NINCS ELŐREMOZDULÁS, KERESSÜNK A GYERMEK SZÁMÁRA ÚJ INTÉZMÉNYT!

+1 Indok az intézményváltásra:

Előfordulhatnak olyan események gyermekünk életében, amik traumaként hatnak rá- főleg, ha valamilyen szélsőséges formában zaklatás áldozatává vált. Ebben az esetben a gyermek számára mindenféle különösebb esemény vagy zaklatás nélkül MAGA A ZAKLATÁS HELYSZÍNE IS ERŐS, NEHEZEN FELÜLÍRHATÓ SZORONGÁST VÁLT KI! Ha ezt tapasztaljuk, gondolkodjunk el intézményváltáson.

Hogyan beszéljünk arról gyermekünkkel, hogy intézményváltásra kerül sor?

A fentiekben már leírtam néhány kiemelkedő tételt, itt most egy általános séma fog következni- ami mindenképp korosztályhoz és élethelyzethez igazítandó!

  1. Beszéljük meg gyermekünkkel az iskolaváltás okát. Mi volt rendben az intézményben/mi volt jó/ kevésbé jó és mi az, ami miatt a váltás miatt döntöttünk.
  2. Tervezzünk: Mit várunk a következő helytől? Mire számítunk? Milyen elképzeléseink és reményeink vannak? -Teremtsük meg azt a gondolat és érzelemvilágot az új intézmény körül, ami gyermekünk számára megkönnyíti a váltást.
  3. Búcsúzzunk el az előző helytől: személyesen vagy gondolatban. Ha negatív emlékekkel terhelt a helyzet, teremtsünk gyermekünknek és magunknak is lehetőséget arra, hogy a felgyűlt kellemetlen, szorongató érzéstől megszabaduljon: megfelelő körülmények között hagyjuk, hogy kifejezhesse indulatait.
  4. Tervezzük meg, hogy hogyan és miképp fogunk kapcsolatot tartani azokkal a kedves személyekkel, akikre szeretettel gondolunk a továbbiakban is.
  5. Ismerkedjünk az új hellyel, csakúgy, mint amikor a gyermek első óvodáját, iskoláját, középiskoláját mutatjuk be neki. Nézzünk fényképeket az intézményről, tanárairól, ha tehetjük tegyünk sétát az intézmény körül vagy az intézményben is…
  6. DE amivel a legtöbbet segíthetünk gyermekünknek végig a folyamat során, ha biztosítjuk számára azt a biztonságot, támogatást és szeretetben megtartó légkört, amiben felteheti a kérdéseit- és amiben a kérdéseire a lehetőségeinkhez mérten pontos és empatikus választ kap.

Posztós Réka

https://posztosreka.hu/

További cikkeink

Biztonságos grillezés a kicsikkel

Ráharapni egy zöldfűszeres olajban pácolt, vajpuha csirkemellre, parázs felett sütött cukkinivel, padlizsánsalátával, szaftos, napon érett paradicsommal és egy szelet kovászos kenyérrel… ugye, neked is összefutott a nyál a szádban? Hm, de mi lesz a gyerekekkel, tüzet gyújtani, éles késekkel futkosni a házból ki-be nem éppen gyerekbarát program… pláne, ha a kismama vagy és hugi, öcsi éppen útban van…

Utazás, nyaralás és várandósság

Kismamáktól gyakori kérdésként hangzik el a nyári időszakban, hogy vajon mik azok a tevékenységek, amelyeket biztonsággal végezhetnek, elmehetnek-e a régóta tervezett utazásra, nyaralásra.

Hogyan ébredj kipihenten egy fárasztó nap után?

Egész nap azt hallod, hogy… Anya? Anyaa? Anyaaa? Apa? Apaa? Apaaa? S mire odaérsz, hogy lefektetted a gyerekeket, a lábadon alig állsz és csak bezuhansz az ágyba, miután a gyerekek elaludtak. De persze elaludni nem fogsz tudni, hiszen azon töröd az agyad, mit felejtettél el? Holnap mit csinálsz másként!? Úristen, a mosás! Másnap pedig minden kezdődik előröl, és olyan érzésed van, mintha csak pár perce hunytad volna le a szemed. 

Iskola- és ovikezdés: hogyan legyen zökkenőmentes -legalább otthon- a tanév?

Az ősz kezdete nem csak a nyár végét jelenti, hanem az új tanév kezdetét is. Akinek nincsen gyermeke, az is megérzi, hogy itt újabb év kezdődött: többen utaznak a tömegközlekedésen, nagyobb lesz az autós forgalom és az utcákon is többen sietnek a dolgukra. Ha pedig iskola vagy óvoda van a közelben, ez mind hatványozottan igaz. De mit tehetünk annak érdekében, hogy már az elején elcsípjük a rendetlenséget? Nézzük meg, hogy ebben az időszakban hol képes a leginkább megjelenni a kupi és mit lehet tenni ennek megakadályozására!

Házi kedvenceink: Cicák, Kutyák!

A szőrös családtagok mellé érkezik a gyermek? Nézzük, mik azok, amikre érdemes odafigyelned a gondtalan együttéléshez!

Várandósság hetekben – 20. hét

Babád fejlődése Már jól és biztosan érezhetőek a mozgások első baba esetén is. Forog, ugrál, úszkál, nem unatkozik és mivel a magzatvíz jelentős mennyiségben nő, így elég helye is van minderre. A méhed felső része a köldök magasságában található már. A véredből...

Várandósság hetekben – 19. hét

Babád fejlődése Babádnak egyre jobban nő a haja, bőrén pedig megindul a magzatmáz képződése. A magzatvízből kortyol a magzatmázból leváló darabkákkal együtt – ebből lesz majd a magzatszurok, az első béltartalom (sötétzöld, valóban szurokszerű).  Szívecskéje 140/perc...

Várandósság hetekben – 18. hét

Babád fejlődése Sokat mozog, boxol, forog, rugdos mostanra, így szinte biztos, hogy már érzed a pici mozgásait. Tejfogcsírái mögött a maradandó fogak csírái is kezdenek kialakulni – Neked ezért különösen fontos a kalciumban gazdag étkezésre figyelni! Kialakulnak az...

Várandósság hetekben – 17. hét

Babád fejlődése A babád elnyeri végleges formáját, de növekedése innentől gyors ütemben folytatódik. A zsírlerakódás megkezdődik a bőre alatt, így mire megszületik, már nem lesz ráncos. Kézujjai mellett már lábujját is kóstolgatja és a köldökzsinórt is szájába veszi -...

Falmatrica kisokos, avagy tippek és trükkök a falmatrica felhelyezéséhez

Az 5 részes falmatrica-cikksorozatunk első részében megnéztük, kiknek is ajánljuk a falmatricával való dekorálást. A mostani részben pedig megnézzük, mire érdemes figyelni a falmatricák felhelyezésekor.

Anyacsak1van – túlélőkalauz 2 kisgyerekhez

Éppen csak túl vagy a “nemalvásos” időszakon, végre jut egy pici időd magadra, mert a babád már 1-2 éves, szinte “önálló”. A nagyival is elvan, néha egyedül is játszik, sokat mosolyog. Esetleg már oviba megy, egyedül iszik, szépen fejlődik. És ekkor érkezik az örömhír: úton a kistesó! Mi lesz most? Hogyan fogsz tudni egyszerre két apróságot is ellátni, mindent megadni nekik? Hiszen nem tudsz kétfelé szakadni. Szeretnénk Neked segíteni pár hasznos tanáccsal.

Várandósság hetekben – 16. hét

Babád Kisbabádnak már szempillája is van, testét pedig egy piheszerű szőrzet borítja (ez a lanugo). A bőre olyan vékony, hogy átlátszanak rajta az erek. Végtagjai teljesen kifejlődtek, csontosodnak, ízületei is jól működnek; markol, rúg, bukfencezik – mint egy kis...

Várandósság hetekben – 15. hét

Babád Mivel a baba ízlelőbimbói már működnek – így a csípős ételeket, ha lehet, kerüld – hiszen a magzatvízben megjelenik az általad fogyasztott ételek íze. Szemöldöke is megjelenik lassan, bőre viszont olyan vékony, hogy az erecskék még átlátszanak rajta. Már hall is...