Szeretnénk előrebocsátani, hogy nem megbélyegzés az, amiről itt szó van, SŐT! Szerintünk minden anya fejében megfogalmazódnak kérdések, kimondva vagy kimondatlanul, mely kérdések egy témakör körül keringenek: Milyen anya vagyok?! Szerintünk minden anya jó, minden anya és apa a gyermeke javát szeretné szolgálni és gondoskodni akár saját erejének és képességének határait is feszegetve. Sok anyától kapjuk azt a visszajelzést, hogy Bababőrönd kezdeményezésünk mennyire segített és milyen komoly kapaszkodókat adott információszerzés és a babavárás során felmerült kérdések megválaszolására - Szívesen segítünk! És nem állunk meg, hiszen az anyaság komoly kihívások elé állít mindenkit a dackorszakok, bölcsőde, ovi választás, iskolakezdés és sorolhatnánk még a példákat, élethelyzeteket.

Szeretnénk megfelelő öniróniával megfogalmazni azokat a fontosnak vélt pontokat és eseményeket egy anya életében, amikor a szorongásokat, kételyeket legyőzve lép egy szülő át saját árnyékán, hoz meg döntéseket és feszeget határokat, saját határait. Szeretnénk, ha a gyermekvállalás és nevelés, életre való felkészítés minden kritikus pillanatában eszetekbe jutna, hogy nem vagytok "szaranyák"!
Fogadjátok írásainkat sok szeretettel!

 

BabaDirect Csapata

Mi történik, ha nem alszunk eleget?

Depresszióssá válunk, könnyen elhízunk, minden kis betegség legyőz minket… És még csak 3 problémát említettünk, amit az alváshiány okozhat! A jó alvástól élénkebben cirkulál az agyunk, nagyszerűen koncentrálunk. Hatékonyabb lesz az immunrendszerünk, korábban sosem látott szintre emelkedik a sportteljesítményünk!

10 jó okot találtunk arra, miért fontos a 8 órás alvás az emberi testnek és léleknek.

1. A jó alvás kiváló koncentrációt ad, a rossz alvók állandóan elveszítik a fonalat

A 8 órás alvás javítja a problémamegoldó készségeinket és a memóriánk is hatékonyabb lesz, ha elég időt szentelünk a pihenésnek. Mindannyian átéltük már, milyen nehéz fókuszálni és a maximumot hozni a munkahelyükön egy kialvatlan éjszaka során. A produktivitásunk a nullára csökken, a kreativitásunkat felszippantja egy fekete lyuk és egész nap csak ásítozunk. Ilyenkor nincs az a kávémennyiség, ami kizökkent minket a kába állapotból! És azt is képzeljük el, milyen lesz autót vezetni, a folyamatosan változó forgalmi viszonyokra figyelni, ha az éjjel csupán 3-4 órát tudtunk aludni… Mindjárt más a történet, ha kipihenjük magunkat és dinamikus lendülettel, egy sereg eredetiségtől sistergő ötlettel vetjük bele magunkat a reggeli pezsgésbe!

A témában az egyik tanulságos kísérletet orvosi gyakornokokkal végezték. Landrigan és Rothschild elemzéséből kiderült: a kevesebbet szunyáló gyakornokok 36%-kal többet hibáztak, mint a rendesen alvó kollégáik!

2. Az alváshiány tönkreteszi az emberi kapcsolatainkat

Képzeljünk el egy extrém helyzetet! Milyen lenne, ha nem tudnánk azonosítani a munkatársaink vagy a gyermekeink arcán megjelenő érzelmeket? Pontosan ez történhet, ha nem alszunk eleget! Elég nagy gond, ha nem tudjuk, mikor ideges a főnökünk vagy a feleségünk… A szociális készségeink „vaksága” kellemetlen félreértésekhez vezet, feszült vitákba sodorhat minket. Guadagni, Burles és Ferrara kísérlete rámutatott, hogy a túlságosan kevés alvásidő zavart okoz az érzelemfelismerő képességünk működésében. Ha meg szériában spórolunk az alvással, akkor idővel érzelmi zombivá válunk, mint a szociopaták vagy a pszichopaták…. Szóval vegyük komolyan a 8 órás alvást!

3. A jól alvók kevesebb kalóriát fogyasztanak.

Ha nem alszunk eleget, felülünk a hormonok hullámvasútjára és állandó éhség mardossa a gyomrunkat. A kialvatlan emberek hasa gyakran türelmetlenül korog, a kipihentek ezzel szemben kevés kalóriával is beérik! A krónikus alváshiány felborítja az étvágyat szabályozó hormonok napi működését, ezért vágynak a virrasztók féktelen lakomákra. De honnan jön ez a farkaséhség? Taheri és Ling szerint szervezetünkben az alvásszegény időszakban több étvágyserkentő hormon –grhelin- termelődik, és ezzel egyenes arányban csökken a leptin, az étvágyunk csökkentéséért felelős hormonok szintje. Az alváshiánnyal beindul az étvágyunkat koordináló hormonok libikókája, amitől nem az alvással töltött idő, hanem a hasunk mérete nő…

4. A jó alvás maximalizálja a sportteljesítményünket 

Egy kosárlabda játékosok teljesítményét elemző tanulmány rámutatott, hogy a megfelelő pihenés javítja a sportolók sebességét, a labdapasszolás pontosságát, továbbá a reakcióidőt (és az alvás a mentális edzettségükre is pozitívan hatott). A kevesebb alvás fényévekkel szerényebb fizikai teljesítményeket eredményezett. Goldman és Stone 2800 nőn végzett vizsgálata szerint a rossz alvás funkcionális korlátozottságot okoz. A kísérletben résztvevő hölgyek lassabb tempóban gyalogoltak, mint eleget alvó társaik. Az alváshiány a fizikai állapotunkra szintén nagy hatással van, 8 órás alvással jobban bírjuk a sporttal járó testi kihívásokat.

5. Szuper lesz az immunrendszer, ha időben lefekszel!

A 8 órás alvás alaposan felpörgeti az immunrendszert, egészségesebbé teszi az embert! Ha könnyen és gyorsan fázunk meg, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy növeljük az alvásidőnket. Cohen és Doyle vizsgálatában megfázástól szenvedőket tanulmányoztak, akik egy vírusos meghűlésnek köszönhetően alaposan lebetegedtek. A történet érdekes eredményhez vezetett: a 7 órát (vagy még kevesebbet) alvók csaknem háromszor nagyobb valószínűséggel maradtak betegek, mint a többet pihenő betegek- akik gyorsabban gyógyultak. A 8 órás alvás edzettebbé teszi az immunrendszert, ami ezáltal könnyebben birkózik meg a betegségekkel.

6. Az alváshiány gyulladásokat okoz a testünkben

A túlságosan kevés alvásra testünk gyulladással válaszol, ami a sejtjeink károsodását okozhatja –ezt derítette ki James Choe és Tauseef Ali vizsgálata. A kialvatlanság az emésztőrendszer hosszú távú gyulladását okozhatja, de a gyulladásos bélbetegségek kialakulásában is szerepet játszik.

7. Rossz alvás=elhízás

A rövid alvásidőtől a súlyunk is drasztikusan nő! Cappuccio és Taggart kutatása szerint a rosszul alvó felnőttek elhízási valószínűsége 89%-os, ám a virrasztó gyerekek sem járnak sokkal jobban: náluk 55%-os a súlygyarapodás lehetősége.

8. A rossz alvás cukorbetegséget okoz

A 6 órát vagy még kevesebbet alvók dermesztően közel sodródnak a kockázatos, 2-es típusú diabéteszhez (Cappuccio és D’Elia elemzése szerint). Ha megvizsgálnánk egy hullafáradt járókelőt az utcán, akkor szinte biztos, hogy az egekben lenne a vércukorszintje, nem a normális ütemben működne az anyagcseréje. Az egyik kísérletben egészséges fiatal férfiak éjszakai alvását csupán 4 órára korlátozták. Az eredmény elég sokkoló lett: már 6 éjszaka után jelentkeztek náluk a kezdődő diabétesz vészjósló tünetei. (A vizsgálat szerencsére happy enddel végződött: egy hét 8 órás alvás után a furcsa tünetek máris semmivé lettek, visszaállt az eredeti, egészséges állapot.)

9. Szívbetegség és stroke: veszélyes az alvásszegény életmód!

Az örök élet titkát sajnos mi sem ismerjük, de a 8 órás alvással közelebb kerülünk az örökkévalósághoz! A rendszeres alváshiány ugyanis borzasztó hatással van a szívünkre és az idegrendszerünkre. 15 tanulmány eredményeit összegezve a kutatók arra jutottak, hogy a keveset alvók jóval nagyobb valószínűséggel kapnak stroke-ot vagy szívbetegséget, mint a 7-8 órát alvó emberek.

10. A rossz alvás depresszióhoz vezet 

Tsuno, Besset és Ritchie kutatása feltárta, hogy a depressziós betegek csaknem 90%-a (!) panaszkodik az alvás minőségére. Az alvászavarok gyakran vezetnek depresszióhoz. Az alvási apnoé során rettentő rosszul alszunk, nem kapunk levegőt, majd a villámcsapás hirtelenségével riadunk fel. 

A titok csupán egy jó matrac! Itt érdemes körülnézni: https://matracasz.hu/

Forrásaink:

https://authoritynutrition.com/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/

https://imgflip.com

Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szóló szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére.