Szeretnénk előrebocsátani, hogy nem megbélyegzés az, amiről itt szó van, SŐT! Szerintünk minden anya fejében megfogalmazódnak kérdések, kimondva vagy kimondatlanul, mely kérdések egy témakör körül keringenek: Milyen anya vagyok?! Szerintünk minden anya jó, minden anya és apa a gyermeke javát szeretné szolgálni és gondoskodni akár saját erejének és képességének határait is feszegetve. Sok anyától kapjuk azt a visszajelzést, hogy Bababőrönd kezdeményezésünk mennyire segített és milyen komoly kapaszkodókat adott információszerzés és a babavárás során felmerült kérdések megválaszolására - Szívesen segítünk! És nem állunk meg, hiszen az anyaság komoly kihívások elé állít mindenkit a dackorszakok, bölcsőde, ovi választás, iskolakezdés és sorolhatnánk még a példákat, élethelyzeteket.

Szeretnénk megfelelő öniróniával megfogalmazni azokat a fontosnak vélt pontokat és eseményeket egy anya életében, amikor a szorongásokat, kételyeket legyőzve lép egy szülő át saját árnyékán, hoz meg döntéseket és feszeget határokat, saját határait. Szeretnénk, ha a gyermekvállalás és nevelés, életre való felkészítés minden kritikus pillanatában eszetekbe jutna, hogy nem vagytok "szaranyák"!
Fogadjátok írásainkat sok szeretettel!

 

BabaDirect Csapata

 

pexels freestocksorg 167300

 

Amikor először megjelentek a koronavírusról és az általa okozott betegségről (COVID-19) szóló hírek, kezdeti reakciónk testi egészségünk védelme és fenntartása volt. 

Az újabb és újabb hírek megjelenésével azt tapasztaljuk, hogy nemcsak fizikai egészségünkre kell odafigyelnünk, hanem a mentális egészségünkre is - és ez magában foglalja gyermekeink mentális és érzelmi egészségét is.

Cikkünkben azt vizsgáljuk, hogyan támogathatjuk a gyermekeket egy járvány idején:

  • A COVID-19 gyermekekre gyakorolt ​​érzelmi és mentális hatásainak megértése
  • A fokozott szorongás és a mentális küzdelmek okai
  • Gyakorlati tippek a gyermek mentális egészségének támogatásához

 

A COVID-19 hatása a gyermek mentális egészségére

Nem meglepő, hogy a globális járvány felkavarhatja a gyermeket. Nemcsak egy új vírus gondolata ijesztő, de látszólag egyik napról a másikra megváltozik a gyermek ismert világa. Felkavaró lehet számukra a korlátozások okozta változások: a megváltozott napi rutin, szülők egy része otthonról dolgozik (online - home office) ugyanakkor talán kevesebb a játékra szánt idő illetve kevesebb a sportolási lehetőség. A gyermekek szoronghatnak, aggódhatnak, és ez sokféleképpen nyilvánulhat meg, többek között:

  • Fokozott indulatok
  • Megváltozott étkezési vagy alvási szokások
  • Rémálmok
  • Túlzott ragaszkodás

Előfordulhat, hogy egyes gyermekek nem mondják el aggodalmaikat, majd egész napjukat a félelmeiken töprengve töltik.

Nem csak maga a vírus befolyásolja a gyermekek mentális egészségét. A pandémiában a gyermekek fizikailag (nagy átlag) kevésbé voltak aktívak, megváltozott a család napi rutinja, több időt töltöttek a tévézéssel és új társadalmi normákkal szembesültek. Mindezek befolyásolják a gyermek mentális egészségét.

 Több képernyőidő = kevesebb fizikai aktivitás

A világjárvány megjelenése óta (különösen a nagyobb korlátozás idején) a gyermekek kevésbé voltak fizikailag aktívak, és több időt töltöttek tévénézéssel vagy videójátékokkal. Bizonyos felmérések szerint (forrás) a gyermekek átlagos képernyő használata heti 40 órára ugrott. Nem elírás - a gyerekek szinte egy teljes munkahetet töltöttek a képernyőkön! Nem meglepő, hogy miért!

Az iskolák virtuálisak lettek, ami nyilvánvalóan megnövelte a képernyő-időt, ugyanakkor a napi testnevelés órák megszűntek (esetleg online tesióra a szobában 15 percre).

A sportot és a tanórán kívüli tevékenységeket törölték.

A játszótereket szalaggal körberagasztották.

Ez azt jelenti, hogy a legtöbb fizikai tevékenység eltűnt a gyermekek életéből. Ugyanakkor a szülők is a képernyő előtt ültek, egyik online meetingből vagy konferenciahívásból a másikba kapcsolva. 

Hogyan befolyásolja ez gyermeked mentális egészségét?

A kutatók azt találták, hogy mindössze egy órányi képernyőidő után a gyermekek fokozott kockázatát tapasztalták:

  • Csökkent pszichológiai jólét
  • Csökkent kíváncsiság
  • Csökkent önkontroll
  • Fokozott figyelemzavar
  • Kevesebb érzelmi stabilitás
  • Koncentrációs nehézségek

Mindezt plusz egy óra tévézés okozta. 

Ha gyermeked a szokásosnál több tévét nézett, ne ostorozd magad, ezek mindannyiunk számára megpróbáltatást jelentenek. 

Nem szabad, hogy ettől rosszul érezzük magunkat. Fel kell hatalmaznunk magunkat arra, hogy olyan döntéseket hozzunk, amelyek jót tesznek nekünk és gyermekünk mentális egészségének. Érdemes lehet beosztást, képernyő órarendet használni. 

 Megnövekedett kockázatnak kitett környezetek

A boldogtalan otthoni környezet növelheti a szorongás, a depresszió, és az általános boldogtalanság kockázatát. Néhány gyermek számára a napi iskolába járás menekülés volt egy boldogtalan otthoni környezet elől. 

Új társadalmi normák

Mintha a többi kérdés nem lenne elég, a gyerekeknek is be kell szokniuk a társadalmi távolságtartás új kulturális normáiba, maszkok viselésébe, a nyilvános helyek kerülésébe és az emberi érintkezés elkerülésébe. OCD hajlamú gyermekeknél kiváltó ok lehet és megnövekedhetnek a tüneteik súlyossága. Hasonlóképpen, az érzékszervi rendellenességekkel küzdő gyermekek küzdhetnek maszkok viselésével.

pexels tatiana syrikova 3933030

8 módszer a gyermek mentális egészségének védelmére

  1. Adj teret gyermeked kreativitásának, új dolog tanulásának. Közös rejtvényfejtés, bármilyen művészeti ág, pl. tánc, új hangszer megtanulása vagy közös főzés hasznos segítség lehet
  2. Immunrendszer támogatása
  3. Egészséges táplálkozás (kevesebb cukor, nasi)
  4. Naponta beszélgetés, hogy érzik magukat az új helyzetben. A csendesebb gyerekek számára megoldás lehet például, hogy rajzoljanak naponta képet arról, hogyan érzik magukat
  5. Rengeteg napi érintés! Ölelések, simogatások, csiklandozós játékok, A játékos bunyózásnak, csiklandozásnak számos jótékony hatása van testre és lélekre, gyerekre és felnőttre egyaránt, ha egymásra odafigyelve játsszák. Emlékeztesse őket, hogy bár társadalmi távolságra van szükségük másoktól, közel lehetnek a családhoz. Nem kell félniük a fizikai érintkezéstől.
  6. Rengeteg szabadtéri testmozgás (a futás és az udvarban játszás is jót tesz a mentális egészségnek) 
  7. Töltsetek együtt időt családként, szórakoztató tevékenységeket folytatva (közös olvasás, társasjátékok). A nevetés segít enyhíteni a feszültséget.
  8. Határozzatok meg képernyőidőt minden napra vagy hétre.

 

Suli

Feltétlenül ossza meg gyermekével az életkorának megfelelő tényeket, beleértve azt is, hogy milyen új irányelvekre számíthat az iskolában. Hagyja, hogy gyermeke ezt feldolgozza, és adjon rengeteg lehetőséget arra, hogy kérdéseket tegyen fel. Ha gyermeked iskolájában maszkra van szükség, hagyd, hogy ő válasszon egyet. 

Mikor kell szakember segítségét kérni?

Előfordulhat olyan helyzet, mikor el kell ismernünk, ha egy feladat túl nagy kihívást jelent. Sokat segíthet a szülőknek és a gyermekeknek a szakmai segítség a pandémia egy bizonyos pontján, és ez rendben van.

Nem a gyengeség jele a segítség igénybevétele! Egy mentálhigiénés szakember segíthet a helyes pályára állításban.

Ne feledjétek ...

A világjárvány nem szerepelt a 2020-as bakancslistánkon, mégis benne vagyunk. De együtt erősek vagyunk. Figyelemmel, tudatossággal (és sok immun-támogatással) átvészeljük ezt, és erősebbek leszünk, mint valaha!

BabaDirect

Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szóló szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére.